STREFA PRZEDSZKOLAKA - PROPOZYCJE ZADAŃ DO REALIZACJI W OKRESIE KWARANTANNY (23.03-27.03)

Temat tygodnia: Wiosenne przebudzenie.

(23-27 marca)

 

1. Zagadki dotyczące marcowej pogody i wiosny.

                        Widzisz je za dnia na pogodnym niebie,

                        za to w dzień pochmurny chmurka chowa je za siebie. (słońce)

 

Gdy jest ciemno to już wiesz,

że lada moment spadnie z niej deszcz. (chmura)

                       

                        Spada z chmury na ziemię – kapu - kap.

                        Gdy tak się dzieje, parasolkę złap! (deszcz)

 

Gdy niebo się chmurzy, a czasem w czasie burzy

Pojawia się jasny znak na niebie – musisz wtedy uważać na mnie i na siebie! (piorun)

 

                        Wracają ptaki z daleka

                        i kwiatki kiełkują wokoło.

                        Nadchodzi pora radosna,

                        bo właśnie zaczyna się … (wiosna)

 

2. Opowiadanie  E. Stadtmüller „Witaj, wiosno!”

 

- Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosenki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic.

- Jak to nic – oburzył się tato. – Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz.

- Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro…

- Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… - pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda?

- Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek.

Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami.

Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: - STOP! Na prawo patrz!

- Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada.

Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbowych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie…

- Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie!

Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny. Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk:

- Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis!

Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wiadomo skąd tuż nad ziemią.

- To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka.

- A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada.

- Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… - odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować.

Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć.

- Pąki na żywopłocie! – meldował Olek.

- Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada.

- Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosnących na trawniku, tuż obok ich własnego domu.

- Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.

 

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

  • Na co narzekały dzieci?
  • Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?
  • Jakie oznaki wiosny dzieci zauważyły w parku?
  • Czy w naszej okolicy można zobaczyć już pierwsze zwiastuny wiosny?

 

3. Film edukacyjny dla dzieci  „Wiosna - pierwsze oznaki w przyrodzie”

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY&feature=youtu.be

 

4.Osłuchanie z melodią i tekstem piosenki „ Spotkanie z wiosną”

https://www.mac.pl/edukacja-przedszkolna/piosenki-olekiada#oiaa     (CD2, utwór nr 6)

 

I. Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj,                                      Ref:   Wiosna, wiosna

    słychać świergot ptaków,                                                        przyszła do nas

     a w ogrodzie spotkać można                                                 bierzmy się za ręce.

     miłych przedszkolaków.                                                         Pośród młodej bujnej trawy

                                                                                                       kwiatów coraz więcej.

5. Wiosenne prace „Wiosna na parapecie” .

Potrzebne będą: doniczka (kubeczek), ziemia do kwiatów, garść owsa, patyczki do szaszłyków, kolorowy papier, nożyczki, flamastry, ołówek, klej

Wykonanie:

  •  Napełnij doniczkę ziemią, lekko ją ugniatając, następnie wysyp ziarna. Przykryj cieniutką warstwą ziemi i podlej.
  •  Ustaw doniczkę w jasnym miejscu na parapecie. Jeśli nie zapomnisz o codziennym podlewaniu, po kilku dniach wyrośnie zielona trawka.
  •  Przygotuj kwiatki na patyczkach według własnego pomysłu. 
  • Gdy owies wykiełkuje,  należy włożyć kwiatki do ziemi.
  • W ten sposób powstanie piękna łąka na parapecie.

 

Można to również zrobić na wacie (w załączeniuj filmik)

 https://www.youtube.com/watch?v=uVYPv4_H0lg

 

6. Film edukacyjny "Wędrówki Skrzata Borówki" - odc.1 " Ogród ".

https://www.youtube.com/watch?v=HKbblzMIIEo&feature=youtu.be

 

7. Słuchanie muzyki relaksacyjnej z odgłosami przyrody.

https://www.youtube.com/watch?v=vk7vzNIdLRs