STREFA PRZEDSZKOLAKA - PROPOZYCJE ZADAŃ DO REALIZACJI W OKRESIE KWARANTANNY (30.03-03.04)

Temat tygodnia: Wiosenne powroty.

(30 marca- 3 kwietnia)

 

1. Opowiadanie A. Widzowskiej „Powrót bociana” do przeczytania dziecku przez rodzica. 

Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.

- Widzisz co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.

- Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.

- To jest gniazdo bociana.

- Dziadku, tam nikogo nie ma.

- Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.

- Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.

- Mogłyby się nad wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.

- Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?

- Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.

- I one też kiedyś odlecą?

- Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.

- Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.

- Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.

- I dziobów – dodał chłopiec.

Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy,                        i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.

- Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!

- Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.

Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.

- Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?

- Wczoraj słyszałem ich klekotanie : kle, kle, kle.

- Kle, kle, kle – powtórzył Olek.

Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię             o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:

Kle, kle

Klekotaniem zbudził bociek

całe gniazdo swoich pociech.

Kle, kle dzwoni w ptasich główkach

niczym głośna ciężarówka!

            - Znowu tatko tak klekoce,

            że zarywa boćkom noce?

            Czemu tatuś nasz kochany

            taki dziś rozklekotany?

Bocian skrzydłem dziób zasłania,

sen miał nie do wytrzymania!

- Ach, obudźcie mnie już, błagam,

bo was chciała połknąć żaba!

 

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

Rodzic zadaje pytania:

  • Dokąd pojechał Olek ?
  • Gdzie miał swoje gniazdo bocian ?
  • W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany ?
  • Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany ?
  • Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

 

2. Oglądanie filmu  „ Wywiad z bocianem”.

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2

 3.  „Ptaszki fruwają” – zabawa muzyczno-ruchowa do piosenki.  

https://www.youtube.com/watch?v=zn2ihUfMV_M

 

4.Osłuchanie z melodią i tekstem piosenki „ Zielona wiosna”

https://www.youtube.com/watch?v=VR50rxz_wGM

 

I.    Nad brzegiem rzeki żabki siedziały

       i coś do ucha sobie szeptały.

       Kum, kum ,kum, kum, kum, kum, kum , kum, kum,

       kum ,kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum.

               

                 II .  Przyleciał bociek, usiadł na płocie

                    i do drugiego boćka klekoce.

                    Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,

                    kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.

 

III.    Wszystko usłyszał mały wróbelek

          i przetłumaczył na ptasie trele.

          Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,

          ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.

     Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,

      Wiosna, wiosna jest już wśród nas.

 

5 . Ćwiczenia ortofoniczne z zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej „Ptasie trele”.  

    Rodzic czyta wiersz, dziecko powtarza fragment tekstu :

 „ Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi ! Jakie piękne dni ! ”.

 

Znów nastała wiosna!

Ptaki nadlatują.

A co będą robić?

Gniazda pobudują.

               Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

               Jakie piękne dni!

Na drzewach wysoko

albo w trawie nisko.

Tak by do swych piskląt

zawsze miały blisko.

               Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

               Jakie piękne dni!

Gdy skończą budować,

jajeczka w nich złożą.

By było im ciepło,

na nich się położą.

               Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

               Jakie piękne dni!

Wykluły się wreszcie

z jajeczek pisklęta

i każdy maluszek

te trele pamięta!

               Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!

               Jakie piękne dni!

 

  • Improwizacja ruchowa do wiersza.

Rodzic czyta wiersz, a dziecko pokazuje ruchem jego treść: przylot ptaków, budowanie gniazd, wysiadywanie jajek. Powtarzają sylaby, dbając o prawidłowe artykułowanie głosek.

 

6. Praca plastyczna „Bocian”

    Propozycje do wyboru:

https://www.youtube.com/watch?v=zsCg7pl2A_E

 

https://www.youtube.com/watch?v=aEuv2CgQvPI

 

https://www.youtube.com/watch?v=Mu-RLL3TE-g

 

7. Ćwiczenia str.  22, 23, 25, 26, 27 .

    Proszę otworzyć „Plik do pobrania” znajdujący się poniżej.