STREFA PRZEDSZKOLAKA - PROPOZYCJE ZADAŃ DO REALIZACJI W OKRESIE KWARANTANNY (30.03-03.04)

Temat tygodnia: NADESZŁA WIOSNA

(30 marzec - 3 kwiecień)
 
1. Opowiadanie M. Strękowskie - Zaremby "Ł jak łopata" do przeczytania dziecku przez rodzica.

Mały kotek Atlas pewnego dnia wybrał się na długi spacer. Poszedł nad leśne jezioro. Tam, na zielonej fali, kołysał się biały łabędź.

„Temu to dopiero dobrze – pomyślał kotek. – Fale wożą go na swoim grzbiecie, a on nawet dziobem nie kiwnie”.

– Przepraszam cię, piękne stworzenie. Powiedz mi, jak się nazywasz – poprosił grzecznie kotek.

Łabędź uniósł białą szyję.

– Zmykaj stąd, łobuziaku! – syknął i odpłynął od brzegu. Atlas był oburzony. – Wcale nie jesteś ładny! – zawołał. – Jesteś brzydki i niegrzeczny! A twoja pierwsza literka musi być najbrzydsza pod słońcem!

– To łabędź, …będź!, …będź! – odezwał się znajomy głos echa.

– To Ł… Ł… Ł! – Ł? Nie znam takiej litery! – zawołał kotek.

– Ale nic mi po niej – dodał.

– Musi być głupia i niegrzeczna jak ten cały łabędź – rozżalił się.

– Nie przesadzaj, lepiej popatrz na swoje łapki – odparło echo.

– Dlaczego na łapki?

Atlas przestraszył się, że znowu zapomniał je umyć.

– Łapki, …apki, …apki! – powtórzyło echo.

– Czy są głupie albo niegrzeczne?

– Ach! – kotek nagle zrozumiał.

– Łapki są na Ł! To musi być wspaniała literka. Łabędź nie jest miły, ale łapki – chodzą, biegają, skaczą i robią tyle pożytecznych rzeczy. Są pracowite i zręczne. A to dopiero odkrycie! Dziękuję ci, echo!

– Nie ma za co… co! co!

Uradowany Atlas pobiegł do domu. Zmęczony, usiadł na ławce przy ogrodzeniu.

– Poznałem dzisiaj dziwną literkę – rozmyślał głośno. – Jest miła i niemiła jednocześnie. Szkoda, że tylko dwie rzeczy zaczynają się na Ł.

– Co ty powiesz? – zatrzeszczała ławka. – A ja to co?

– Przepraszam – miauknął kotek. – Zapomniałem, że ty też jesteś na Ł. Znasz jeszcze inne wyrazy zaczynające się na tę literkę?

– Oczywiście! – zatrzeszczała ławka i zaczęła tłumaczyć: – Gdyby nie Ł, siedziałbyś na -awce, biegał po -ące, pływał -ódką, jadł -akocie albo popłakiwał kocimi -zami…

– Ojejej! Jak dużo wyrazów! – Atlas złapał się za łepek. – Bardzo dużo jak na ostatnią literkę alfabetu – dodał.

– Ostatnią? W żadnym wypadku! – stwierdziła ławka.

– To w takim razie jaka litera jest ostatnia?

– Dowiesz się we właściwym czasie. A teraz powtórz: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł – skrzypnęła wesoło ławka.

– A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł – powtórzył zmęczony kotek i ziewnął przeciągle. – To łatwe – dodał.

– Tak, ale to jeszcze nie wszystko – odparła ławka. – Tyle literek nie wystarczy, aby budować z nich długie wyrazy i całe zdania. Czeka cię jeszcze wiele pracy, kotku.

 Proponowane pytania do opowiadania:

− Jakie nazwy na ł poznał Atlas?

− Czy spodobała się mu ta literka?

− Czy to była ostatnia literka alfabetu?

 
2. Podawanie przez dziecko z pomocą rodzica przykładów słów rozpoczynających się głoską ł (łodyga, łuk, łubin...), mających ją w środku (półka, głowa, igła...) oraz na końcu (dół, bawół, stół...).
 
3. Rozwiązywanie zagadek związanych z wiosną.
 
Szary ptaszek gdzieś w oddali
wyśpiewuje z taką siłą
i tak głośno wiosnę chwali,
że się wiośnie robi miło. (skowronek)
 
Gdy zieloną napnie szyję,
śnieg spod spodu główką bodzie,
a gdy wreszcie się przebije,
wiosna kwitnie nam w ogrodzie. (przebiśnieg)
 
Śpi na gałązce jak na kanapie
kosmatych kotków rój szarobiały,
za miękkim uszkiem wiosna je drapie
i gdyby mogły, toby mruczały. (bazie)
 
Kiedy już w gnieździe złoży bagaże,
kiedy, klekocząc, wita się z nami,
gdy się na łące znowu pokaże,
wszyscy się cieszą – poza żabkami. (bocian)
 
4. Dowolny taniec do piosenki "Maszeruje wiosna"
 
5. Poznanie zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny do przeczytania dziecku przez rodzica.
 
• Według kalendarza astronomicznego wiosna rozpoczyna się 21 marca. Zgodnie z tradycją
w tym dniu dorośli i dzieci topią słomiane kukły, czyli marzanny, które są uosobieniem mijającej
zimy. Obyczaj nakazuje przejść z taką kukłą w pochodzie. Na koniec kukłę się podpala
i wrzuca do rzeki.
• Pięknym, i do dzisiaj jeszcze w niektórych rejonach kultywowanym, jest zwyczaj chodzenia
z gaikiem. Dzieci lub dziewczęta stroją zieloną gałązkę we wstążki, kwiaty i inne ozdoby. Z tak
przystrojonym drzewkiem chodzą, śpiewając piosenki o wiośnie.
• W niektórych krajach z początkiem wiosny związane jest święto światła, w czasie którego
zakochani ustawiają światła w oknach swoich domów lub puszczają je na wodę.
 
6. Rozwiązywanie zagadek o wczesnowiosennych kwiatach i wskazywanie ich na zdjęciach.
 
Ludzie zachwyceni łapali się za głowę,
gdy zobaczyli w śniegu kwiaty fioletowe. (krokusy)
 
Pod lasem, w mroźne marcowe ranki,
kwitną pokryte meszkiem, fioletowe… (sasanki)
 
W lesie biały dywan kwiatów spotykamy.
Jakie to kwiaty? … je nazywamy. (zawilce)
 
Piękne niebieskie kwiaty,
przy lesie je spotykamy.
I od tego miejsca –
… nazywamy. (przylaszczkami)
 
7. Propozycje zabaw ruchowych przy muzyce.
Jarzynowa gimnastyka
Taniec zygzaka
Taniec Mai
 
8. Propozycja interaktywnej gry matematycznej.
 
Drodzy rodzice! Proponowane karty pracy Kolorowy start z plusem cz.3 do realizacji w tygodniu "Nadeszła wiosna" to strony 66 - 71.