STREFA PRZEDSZKOLAKA - PROPOZYCJE ZADAŃ DO REALIZACJI W OKRESIE KWARANTANNY (30.03-03.04)

Temat tygodnia: WIOSENNE PRZEBUDZENIA

(30.03 -  03.04)

1. Wprowadzenie do tematu.

Rozwiązanie zagadki I. Fabiszewskiej, która wyjaśnia dziecku, o jakiej porze roku będziemy rozmawiać.

Bociany z podróży wracają,

wokół kwiaty rozkwitają.

Motyle pojawiły się na łące,

ale dni nie są jeszcze gorące. (wiosna)

2. Opowiadanie Olek i Ada "Oznaki wiosny", czyta Mirosław Bieliński

 

https://www.youtube.com/watch?v=iG4QBT1ycqc

3. Rozmowa na temat opowiadania. Dziecko odpowiada na pytania:

  • W jakim celu dzieci wyszły rano z domu?
  • Jak Ada wyobrażała sobie wiosnę?
  • Jakie oznaki wiosny widzieli Olek i Ada na wiosennym spacerze z dziadkiem?

4.      Zwiastuny wiosny - rozpoznajemy wiosenne kwiaty/ Wiosna - Antonio Vivaldi - lekcja dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg

5. Rozpoznawanie i nazywanie pierwszych oznak wiosny. Budowanie zdań poprawnych pod względem gramatycznym.

Potrzebne będą obrazki przedstawiające np. wiosenne kwiaty, ptaki przylatujące na wiosnę, pąki na drzewach, symbole pogody itp. Rodzic na zmianę z dzieckiem odsłania jeden z obrazków i mówi, co on przedstawia, budując poprawne pod względem gramatycznym zdanie (np. Wiosna przyniosła nam krokusy.)

Do zabawy dydaktycznej można wykorzystać obrazki znajdujące się w załączniku.

6.      Wiosna to szczególna pora roku – nastraja nas optymistycznie, aż chce się śpiewać, tańczyć i podskakiwać. Zatem zaśpiewajmy razem wesołą piosenkę „Wiosna w błękitnej sukience”.

Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.

ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko,
wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.

Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.

ref: Wiosna buja w obłokach…

Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie
i nie wie, że sosna rośnie.

ref: Wiosna buja w obłokach…

https://www.youtube.com/watch?v=bO5qbyBVHtA

7.     Zajęcia plastyczne „Tulipany w wazonie”

Potrzebne będą: farby, zdjęcia tulipanów, plastikowa lub tekturowa tacka, widelec, papier kolorowy, nożyczki, biała kartka, klej, inne materiały według uznania.

Opisujemy charakterystyczne cechy tulipanów – zwracamy uwagę na kolor, budowę kielicha, płatki, łodygę, liście.

Sposób wykonania:

  • przygotować gęste farby w różnych kolorach ( tyle, aby widelec zanurzyć w farbie);
  • wyciąć z kolorowego papieru wazon i przykleić go na białej kartce;
  • zanurzyć widelec w farbie i odbijać jego ślad na kartce w miejscu, gdzie ma być kwiat (trzeba docisnąć widelec do kartki);
  • czynność tą powtórzyć kilkakrotnie używając różnych kolorów, by powstała kompozycja kwiatowa z dowolnej liczby tulipanów;
  • na końcu zanurzyć w zielonej farbie bok widelca i odbić go na kartce, aby w ten sposób powstały łodygi i liście;
  • odłożyć pracę do wyschnięcia.

Przykładową pracę można zobaczyć w Internecie oraz w dołączonym załączniku.

Ciekawe pomysły na prace plastyczne o tematyce wiosennej można znaleźć na stronie https://dzieciakiwdomu.pl/2017/02/zwiastuny-wiosny-17-pomyslow-na-wiosenne-prace-plastyczne-i-techniczne.html

8.      W celu utrwalenia wiadomości można grać w Wiosenne dobble. Gra ponadto ćwiczy pamięć wzrokową, spostrzegawczość, refleks. Znajdziecie ją w załączniku.

Miłej zabawy!!