STREFA PRZEDSZKOLAKA - PROPOZYCJE ZADAŃ DO REALIZACJI W OKRESIE KWARANTANNY (30.03-03.04)
Temat tygodnia: WIOSENNE PRZEBUDZENIA
(30.03 - 03.04)
1. Wprowadzenie do tematu.
Rozwiązanie zagadki I. Fabiszewskiej, która wyjaśnia dziecku, o jakiej porze roku będziemy rozmawiać.
Bociany z podróży wracają,
wokół kwiaty rozkwitają.
Motyle pojawiły się na łące,
ale dni nie są jeszcze gorące. (wiosna)
2. Opowiadanie Olek i Ada "Oznaki wiosny", czyta Mirosław Bieliński
https://www.youtube.com/watch?v=iG4QBT1ycqc
3. Rozmowa na temat opowiadania. Dziecko odpowiada na pytania:
- W jakim celu dzieci wyszły rano z domu?
- Jak Ada wyobrażała sobie wiosnę?
- Jakie oznaki wiosny widzieli Olek i Ada na wiosennym spacerze z dziadkiem?
4. Zwiastuny wiosny - rozpoznajemy wiosenne kwiaty/ Wiosna - Antonio Vivaldi - lekcja dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg
5. Rozpoznawanie i nazywanie pierwszych oznak wiosny. Budowanie zdań poprawnych pod względem gramatycznym.
Potrzebne będą obrazki przedstawiające np. wiosenne kwiaty, ptaki przylatujące na wiosnę, pąki na drzewach, symbole pogody itp. Rodzic na zmianę z dzieckiem odsłania jeden z obrazków i mówi, co on przedstawia, budując poprawne pod względem gramatycznym zdanie (np. Wiosna przyniosła nam krokusy.)
Do zabawy dydaktycznej można wykorzystać obrazki znajdujące się w załączniku.
6. Wiosna to szczególna pora roku – nastraja nas optymistycznie, aż chce się śpiewać, tańczyć i podskakiwać. Zatem zaśpiewajmy razem wesołą piosenkę „Wiosna w błękitnej sukience”.
Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.
ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko,
wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.
Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.
ref: Wiosna buja w obłokach…
Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie
i nie wie, że sosna rośnie.
ref: Wiosna buja w obłokach…
https://www.youtube.com/watch?v=bO5qbyBVHtA
7. Zajęcia plastyczne „Tulipany w wazonie”
Potrzebne będą: farby, zdjęcia tulipanów, plastikowa lub tekturowa tacka, widelec, papier kolorowy, nożyczki, biała kartka, klej, inne materiały według uznania.
Opisujemy charakterystyczne cechy tulipanów – zwracamy uwagę na kolor, budowę kielicha, płatki, łodygę, liście.
Sposób wykonania:
- przygotować gęste farby w różnych kolorach ( tyle, aby widelec zanurzyć w farbie);
- wyciąć z kolorowego papieru wazon i przykleić go na białej kartce;
- zanurzyć widelec w farbie i odbijać jego ślad na kartce w miejscu, gdzie ma być kwiat (trzeba docisnąć widelec do kartki);
- czynność tą powtórzyć kilkakrotnie używając różnych kolorów, by powstała kompozycja kwiatowa z dowolnej liczby tulipanów;
- na końcu zanurzyć w zielonej farbie bok widelca i odbić go na kartce, aby w ten sposób powstały łodygi i liście;
- odłożyć pracę do wyschnięcia.
Przykładową pracę można zobaczyć w Internecie oraz w dołączonym załączniku.
Ciekawe pomysły na prace plastyczne o tematyce wiosennej można znaleźć na stronie https://dzieciakiwdomu.pl/2017/02/zwiastuny-wiosny-17-pomyslow-na-wiosenne-prace-plastyczne-i-techniczne.html
8. W celu utrwalenia wiadomości można grać w Wiosenne dobble. Gra ponadto ćwiczy pamięć wzrokową, spostrzegawczość, refleks. Znajdziecie ją w załączniku.
Miłej zabawy!!