STREFA PRZEDSZKOLAKA - PROPOZYCJE ZADAŃ DO REALIZACJI W OKRESIE KWARANTANNY (08-12.06)

Temat tygodnia : WAKACYJNE PODRÓŻE

(8 czerwca – 12 czerwca)

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

- zapoznanie z różnymi pojazdami i ich zastosowaniem,

- poszerzanie wiedzy o różnych środkach lokomocji,

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

- rozwijanie sprawności manualnej,

- rozwijanie słuchu muzycznego,

- rozwijanie sprawności fizycznej;

                             

1. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej „Wakacje”.

 

Morze, góry lub jeziora.

Pociąg wjeżdża już na stację.

Lato wreszcie się zaczęło.

Czas rozpocząć więc… (WAKACJE)

 

2. Opowiadanie E. Stadmüller „Wakacje” do przeczytania dziecku przez rodzica.

 

– Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.

 

– Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.

 

– Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?

 

– Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.

 

– Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.

 

– To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.

 

– I będzie plaża! – zawołała Ada.

 

– I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.

 

– Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.

 

– Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dzia­dzio.

 

– Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…

 

– I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.

 

– Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.

 

– Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.

 

– Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.

 

– Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.

 

– Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.

 

– W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.

 

– Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.

 

 

Po przeczytaniu rodzice wraz z dziećmi mogą porozmawiać nt. treści wysłuchanego wiersza, wykorzystując listę przygotowanych pytań:

 

– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?

– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?

– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?

– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?

– Czym można podróżować w czasie wakacji?

 

3. Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji.

 

Bardzo fajny filmik przedstawiający różne pojazdy a także zasady bezpieczeństwa i numery alarmowe.

 

4. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

 

Rodzic demonstruje ćwiczenia , dziecko powtarza je kilkakrotnie.

 

Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dzieci poruszają językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dzieci przesuwają język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dzieci poruszają językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dzieci przesuwają język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dzieci rysują językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dzieci mówią: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dzieci szeroko rozwierają usta).

 

5. Zabawa ruchowo-naśladowcza „Czym podróżujemy?”.

 

Możemy zaproponować dziecku zabawę ruchową, łatwiej będzie jeśli w domu jest więcej dzieci. Rodzic zaprasza dzieci w podróż i prosi, aby ruchem pokazywały pojazd, którym będą się poruszać.

1. Wyruszają z domu samochodem (dzieci biegają, naśladując rękami kręcenie kierownicą), zostawiają samochód na parkingu (dzieci zatrzymują się).

2. Wsiadają do samolotu. Samolot startuje (dzieci kucają), unosi się (dzieci biegną z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kucają).

3. Wsiadają do pociągu (ustawiają się jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona).

4.Dojechały nad piękne jezioro, gdzie wsiadają do kajaka (maszerując, naśladują rękami ruch wiosłowania).

 

6. Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki „Wakacje z rowerem”.

 

Po wysłuchaniu rodzice wraz z dziećmi mogą porozmawiać nt. treści wysłuchanej piosenki, wykorzystując listę przygotowanych pytań:

- O jakim pojeździe jest mowa w piosence?

- Jak przygotować rower do jazdy ? - sprawdzić czy rower jest sprawny, opony napompowane, sprawny dzwonek, łańcuch nie spada;

- Jak przygotować siebie do drogi? - kask, ochraniacze, odpowiedni ubiór do pogody, bidon z wodą;

- Czy powinniśmy znać zasady ruchu drogowego? Po co je znać? - żeby bezpiecznie poruszać się po drogach, znać znaczenie sygnalizacji świetlnej, wiedzieć, że po przejściu dla pieszych prowadzimy rower a nie jedziemy, jeździć ścieżką rowerową, na wycieczkę wybrać się w spokojne miejsce, aby podziwiać przyrodę;

 

7. Zagadki.

 

Rodzic podaje cztery zdania i prosi dzieci, aby na ich podstawie odgadły, dokąd pojedzie dziecko na wakacje :

Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (WIEŚ)

Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (MORZE)

Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (GÓRY)

Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (MIASTO)

 

8. Praca plastyczna „Samochód z rolki”.

 

Zachęcam do wykonania z dzieckiem samochodzika z rolki po papierze toaletowym. Link przedstawiam poniżej. Koła można też zrobić z nakrętek od napoi.

 

https://m.interia.pl/interia-tv/video,vId,2313630

 

9. „Gdzie mój samochód” - zabawa typu „ciepło- zimno”.

 

Rodzic chowa samochodzik i nakierowuje dziecko słowami „ciepło” - jesteś blisko, „zimno”- oddalasz się.