ZAJĘCIA ZDALNE 06.-09. KWIECIEŃ
Temat tygodnia: „Przyszła do nas wiosna”
06.04- 09. 04.2021
Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:
-Rozwijanie umiejętności słuchania, wydłużanie czasu koncentracji uwagi;
- Dostrzeganie zmian w przyrodzie; rozbudzanie chęci do samodzielnej obserwacji;
- Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy i myślenia;
- Kształtowanie określonych postaw w obcowaniu z przyrodą,
- Tworzenie sytuacji sprzyjających swobodnym wypowiedziom;
- Poznanie cyklu rozwojowego motyla;
- Kształtowanie pojęć „wysoko – nisko”, „góra – dół”;
- Rozwijanie umiejętności manualnych, rozwijanie ekspresji plastycznej;
-Rozwijanie sprawności fizycznej dziecka, rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo- ruchowej;
Propozycje działań:
1. „Wiosna radosna” – słuchowisko dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=YsL9o2VD8h0
Rozmowa z dzieckiem na temat treści wysłuchanego utworu.
2. „Przyszła do nas wiosna”- https://www.youtube.com/watch?v=AjRklvJu7ps
Śpiewanie piosenki, ilustrowanie ruchem własnego ciała oraz z wykorzystaniem rekwizytów dostępnych w domu ( drewniane łyżki, pojemniki , garnki, łyżeczki).
Tekst piosenki:
Przyszła do nas wiosna - piękna i radosna:
tupu, tupu, tup, tup, tup! - przyszła do nas wiosna
-tupu, tupu, tupu, tupu, tup, tup, tup! (np.: tupanie w miejscu na placach; uderzanie łyżką drewnianą o drugą łyżkę )
Słonkiem jasno świeci, śmieje się do dzieci:
ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha! - śmieje się do dzieci
-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha! ( kiwanie się na boki, grzechotanie pojemnikiem wypełnionym kaszą lub innym sypkim materiałem)
Czasem, gdy się gniewa, burzą huczy z nieba:
bum, bum, bum, bum, bum, bum, bum - burzą huczy z nieba -
bum, bum, bum, bum bum, bum, bum, bum, bum, bum, bum! (uderzanie dłońmi o uda; uderzanie łyżką drewnianą w dno garnka lub innego pojemnika)
Innym razem jeszcze kapie cicho deszczem: kapu, kapu, kap, kap, kap! - kapie cicho deszczem - kapu, kapu, kapu, kapu, kap, kap, kap! ( stukanie palcami w podłogę; stukanie łyżeczką o brzeg szklanki, słoika)3. „Wyścigi żab”
Na podłodze w jednej części pokoju należy ułożyć linię startu, a po przeciwnej stronie – linię mety (możnado tego wykorzystać np. skakankę). Poproś, aby dziecko stanęło na linii startu i na hasło „start!” przemieściło się do linii mety w ustalony sposób, np. skacząc obunóż, na jednej noce, układając stopę za stopą. Można mierzyć czas, proponować inny sposób przemieszczania się, a także wziąć udział w rywalizacji! Zabawa rozwija sprawność fizyczną dziecka, równowagę i koordynację ruchową. Element rywalizacji wpływa na rozwój w obszarze emocjonalnym, a udział w zabawie rodzeństwa i rodziców przyczynia się do kształtowania poczucia przynależności do rodziny.
4. Praca plastyczna – „Wiosenne kwiaty”- stemplowanie
Materiały i przybory niezbędne do wykonania pracy:
- kartka
- ziemniak
- farby, pędzel, podkładka
Sposób wykonania: https://ekodziecko.com/tulipany-z-ziemniaka
Prosimy o przesłanie zdjęć wykonanych prac.
5. „Co zniknęło?”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość
Na wstępie prosimy, aby dziecko przyjrzało się wybranemu miejscu w domu, np. przedmiotom ustawionym na półce, i zapamiętało je. Poproś, aby się odwróciło, a w tym czasie zmień ułożenie elementów, dodaj lub schowaj wybrany przedmiot. Zachęć dziecko do odgadnięcia, co się zmieniło.
Zabawa rozwija spostrzegawczość i pamięć, dzięki czemu przygotowuje dziecko do nauki rozpoznawania liter i cyfr. Stosowanie określeń nad, pod, obok, za, przed, z lewej strony, z prawej strony (w wypadku starszych dzieci) rozwija orientację w przestrzeni i kształtuje umiejętności matematyczne.
6. Etapy rozwoju motyla- krótki film https://www.youtube.com/watch?v=cW47pgAevKM
Przedstawienie etapów za pomocą gestów, które dzieci powtarzają: jajo – piąstki złożone blisko siebie, gąsienica– ruszają się palce wskazujące, motyl – kciuki zaczepione za siebie, machanie dłońmi.
7. „Motylki” – rysowanie motyla według instrukcji.
Określamy, jaka jest kolejność rysowania motyla, jednocześnie demonstrujemy sposób rysowania na kartce. Dzieci odtwarzają wzór za rodzicem.
Instrukcja : „Narysuję odwłok, długi i chudy niczym patyk.
Tu wysoko kółka dwa.
Potem nisko – większe dwa.
I motylek gotowy!”
Propozycje do wykorzystania dla chętnych rodziców:
• „Od jajka do motyla” – praca plastyczna.
https://karolowamama.blogspot.com/2015/11/cykl-zycia-motyla-wersja-1.html
https://karolowamama.blogspot.com/2015/11/cykl-zycia-motyla-wersja-2.html Motyl z bibuły i klamerki, motyl z rolki, motyl z talerzyków papierowych i wiele innych
http://dobrzesiebaw.pl/motyl-z-papieru-prace-plastyczne-dla-dzieci/
8. Wykonanie zadań w Kartach pracy
- Karta nr 19 – rozwijanie wiedzy przyrodniczej, ćwiczenie percepcji wzrokowej, przeliczania, grafomotoryki. Dzieci szukają oznak wiosny podczas spaceru i zaznaczają je na listach kontrolnych. Po powrocie do domu kolorują tyle płatków kwiatka, ile oznak udało im się odnaleźć.
- Karta nr 20 – ćwiczenie spostrzegawczości, grafomotoryki, budowanie wypowiedzi. Dzieci wyszukują różnice między obrazkami, wypowiadają się na temat obrazka.
9. „Tańce Połamańce”- zabawa ruchowa przy muzyce.
https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I
10. „Podlewamy kwiaty” – zabawa ruchowa
Utrwalenie pojęć wysoko – nisko. Na hasło: „Podlewamy wysoko”, dzieci chodzą na palcach z uniesionymi ramionami. Na hasło: „Podlewamy nisko”- kucają i starają się w ten sposób poruszać. Hasła można zamienić na określony dźwięk ( klaśnięcie- podlewamy wysoko, tupnięcie- nisko).
Pozdrawiamy serdecznie i życzymy miłej zabawy.
Czekamy na zdjęcia Waszych prac