ZAJĘCIA ZDALNE 06.-09. KWIECIEŃ

Temat tygodnia: „Przyszła do nas wiosna”

06.04- 09. 04.2021

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze:

-Rozwijanie umiejętności słuchania, wydłużanie czasu koncentracji uwagi;

- Dostrzeganie zmian w przyrodzie; rozbudzanie chęci do samodzielnej obserwacji;

- Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy i myślenia;

- Kształtowanie określonych postaw w obcowaniu z przyrodą,

- Tworzenie sytuacji sprzyjających swobodnym wypowiedziom;

- Poznanie cyklu rozwojowego motyla;

- Kształtowanie pojęć „wysoko – nisko”, „góra – dół”;

- Rozwijanie umiejętności manualnych, rozwijanie ekspresji plastycznej;

-Rozwijanie sprawności fizycznej dziecka, rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo- ruchowej;

Propozycje działań:

1. „Wiosna radosna” – słuchowisko dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=YsL9o2VD8h0

Rozmowa z dzieckiem na temat treści wysłuchanego utworu.

2. „Przyszła do nas wiosna”- https://www.youtube.com/watch?v=AjRklvJu7ps

Śpiewanie piosenki, ilustrowanie ruchem własnego ciała oraz z wykorzystaniem rekwizytów dostępnych w domu ( drewniane łyżki, pojemniki , garnki, łyżeczki).

Tekst piosenki:

Przyszła do nas wiosna - piękna i radosna:

tupu, tupu, tup, tup, tup! - przyszła do nas wiosna

-tupu, tupu, tupu, tupu, tup, tup, tup! (np.: tupanie w miejscu na placach; uderzanie łyżką drewnianą o drugą łyżkę )

Słonkiem jasno świeci, śmieje się do dzieci:

ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha! - śmieje się do dzieci

-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha! ( kiwanie się na boki, grzechotanie pojemnikiem wypełnionym kaszą lub innym sypkim materiałem)

Czasem, gdy się gniewa, burzą huczy z nieba:

bum, bum, bum, bum, bum, bum, bum - burzą huczy z nieba -

bum, bum, bum, bum bum, bum, bum, bum, bum, bum, bum! (uderzanie dłońmi o uda; uderzanie łyżką drewnianą w dno garnka lub innego pojemnika)

Innym razem jeszcze kapie cicho deszczem: kapu, kapu, kap, kap, kap! - kapie cicho deszczem - kapu, kapu, kapu, kapu, kap, kap, kap! ( stukanie palcami w podłogę; stukanie łyżeczką o brzeg szklanki, słoika)3. „Wyścigi żab”

Na podłodze w jednej części pokoju należy ułożyć linię startu, a po przeciwnej stronie – linię mety (możnado tego wykorzystać np. skakankę). Poproś, aby dziecko stanęło na linii startu i na hasło „start!” przemieściło się do linii mety w ustalony sposób, np. skacząc obunóż, na jednej noce, układając stopę za stopą. Można mierzyć czas, proponować inny sposób przemieszczania się, a także wziąć udział w rywalizacji! Zabawa rozwija sprawność fizyczną dziecka, równowagę i koordynację ruchową. Element rywalizacji wpływa na rozwój w obszarze emocjonalnym, a udział w zabawie rodzeństwa i rodziców przyczynia się do kształtowania poczucia przynależności do rodziny.

4. Praca plastyczna – „Wiosenne kwiaty”- stemplowanie

Materiały i przybory niezbędne do wykonania pracy:

- kartka

- ziemniak

- farby, pędzel, podkładka

Sposób wykonania: https://ekodziecko.com/tulipany-z-ziemniaka

Prosimy o przesłanie zdjęć wykonanych prac.

5. „Co zniknęło?”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość

Na wstępie prosimy, aby dziecko przyjrzało się wybranemu miejscu w domu, np. przedmiotom ustawionym na półce, i zapamiętało je. Poproś, aby się odwróciło, a w tym czasie zmień ułożenie elementów, dodaj lub schowaj wybrany przedmiot. Zachęć dziecko do odgadnięcia, co się zmieniło.

Zabawa rozwija spostrzegawczość i pamięć, dzięki czemu przygotowuje dziecko do nauki rozpoznawania liter i cyfr. Stosowanie określeń nad, pod, obok, za, przed, z lewej strony, z prawej strony (w wypadku starszych dzieci) rozwija orientację w przestrzeni i kształtuje umiejętności matematyczne.

6. Etapy rozwoju motyla- krótki film https://www.youtube.com/watch?v=cW47pgAevKM

Przedstawienie etapów za pomocą gestów, które dzieci powtarzają: jajo – piąstki złożone blisko siebie, gąsienica– ruszają się palce wskazujące, motyl – kciuki zaczepione za siebie, machanie dłońmi.

7. „Motylki” – rysowanie motyla według instrukcji.

Określamy, jaka jest kolejność rysowania motyla, jednocześnie demonstrujemy sposób rysowania na kartce. Dzieci odtwarzają wzór za rodzicem.

Instrukcja : „Narysuję odwłok, długi i chudy niczym patyk.

 Tu wysoko kółka dwa.

 Potem nisko – większe dwa.

 I motylek gotowy!”

Propozycje do wykorzystania dla chętnych rodziców:

• „Od jajka do motyla” – praca plastyczna.

https://karolowamama.blogspot.com/2015/11/cykl-zycia-motyla-wersja-1.html

https://karolowamama.blogspot.com/2015/11/cykl-zycia-motyla-wersja-2.html  Motyl z bibuły i klamerki, motyl z rolki, motyl z talerzyków papierowych i wiele innych

 http://dobrzesiebaw.pl/motyl-z-papieru-prace-plastyczne-dla-dzieci/

8. Wykonanie zadań w Kartach pracy

- Karta nr 19 – rozwijanie wiedzy przyrodniczej, ćwiczenie percepcji wzrokowej, przeliczania, grafomotoryki. Dzieci szukają oznak wiosny podczas spaceru i zaznaczają je na listach kontrolnych. Po powrocie do domu kolorują tyle płatków kwiatka, ile oznak udało im się odnaleźć.

- Karta nr 20 – ćwiczenie spostrzegawczości, grafomotoryki, budowanie wypowiedzi. Dzieci wyszukują różnice między obrazkami, wypowiadają się na temat obrazka.

9. „Tańce Połamańce”- zabawa ruchowa przy muzyce.

https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I

10. „Podlewamy kwiaty” – zabawa ruchowa

Utrwalenie pojęć wysoko – nisko. Na hasło: „Podlewamy wysoko”, dzieci chodzą na palcach z uniesionymi ramionami. Na hasło: „Podlewamy nisko”- kucają i starają się w ten sposób poruszać. Hasła można zamienić na określony dźwięk ( klaśnięcie- podlewamy wysoko, tupnięcie- nisko).

Pozdrawiamy serdecznie i życzymy miłej zabawy.

Czekamy na zdjęcia Waszych prac