ZAJĘCIA ZDALNE 06.-09. KWIECIEŃ

Temat tygodnia : Wiosenne przebudzenia

( 02.04.2021- 09.04. 2021)

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

 

- poznawanie oznak nadchodzącej wiosny,

- wzbogacanie wiadomości przyrodniczych,

- wzbogacanie wiadomości dotyczących sposobów hodowania wybranych roślin,

- rozwijanie sprawności manualnej,

- nawiązanie pozytywnych relacji z drugą osobą podczas wspólnych zabaw.

 

1. Opowiadanie Barbary Szelągowskiej

Powoli zbliżała się wiosna. Tak naprawdę chyba wcale jej się nie śpieszyło. Za oknem raz prószył śnieg, a raz kropił deszcz. Nic nie zapowiadało zmiany pogody, mimo że marzec powoli dobiegał końca. Pani poprosiła dzieci o przyniesienie do przedszkola plastikowych doniczek.
Zaraz po śniadaniu grupa Olka wyruszyła do sklepu ogrodniczego i zakupiła cebulki.
– Proszę pani, co będziemy robić z tymi cebulkami? – zapytała zaciekawiona Kasia po powrocie ze sklepu.
– Kasiu, to właśnie na wiosnę co roku przyroda budzi się do życia. Jeżeli swoją cebulkę wsadzisz do doniczki z ziemią, po kilku dniach wykiełkuje z niej szczypiorek.
– Ale chyba trzeba będzie ją podlewać – dodał Olek.
– Zgadza się, Olku. Musimy także postawić nasze doniczki z cebulkami na parapecie najbardziej nasłonecznionego okna. Wszystkie rośliny potrzebują światła, inaczej nie urosną.
Czyli roślinom potrzebne są ziemia, woda i światło. Kto już posadził swoją cebulkę – tak jak pokazywałam – może ją podlać i postawić na parapecie. Myślę, że gdy wiosna zobaczy nasze roślinki, od razu zagości u nas na dobre.
– Moja na pewno wyrośnie pierwsza – przechwalał się Bartek.
– Nie. Ja swoją lepiej podlałem – zawołał Maciek.
– Ale moja była największa – dodał Olek.
Minęło kilka dni. Wszystkie dzieci sumiennie podlewały kiełkujące roślinki i je porównywały.
Olek bardzo się martwił, bo tylko jemu nie chciało nic wyrosnąć.
– Jakaś leniwa ta twoja cebulka – żartował z Olka Bartek. – Spójrz, jaka moja jest duża.
Olkowi zrobiło się bardzo przykro. Wszystkie doniczki zazieleniły się – z wyjątkiem jego.
Chłopiec patrzył z zazdrością na rosnące roślinki. Zasmucony, poszedł bawić się samochodami.
– Olek, chodź tu szybko – zawołała Kasia tuż przed obiadem. – Coś się zazieleniło w twojej doniczce. To na pewno szczypiorek!
Wszystkie dzieci zaczęły z uwagą oglądać doniczkę chłopca.
– To naprawdę szczypiorek. Hura! Nareszcie! – zawołał uszczęśliwiony. – A już myślałem, że tylko ja nie będę miał czym przywitać wiosny.
– Widzicie, dzieci, warto było czekać – powiedziała pani. – W końcu nikt się tak nie cieszył jak Olek.

2. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania

  • Co robiły dzieci z grupy Olka?
  •  Powiedzcie, co jest potrzebne do wzrostu roślin.
  • Co według dzieci oznacza powiedzenie Rosnąć jak szczypiorek na wiosnę.

Można również posłuchać wspólnie z dzieckiem opowiadania B. Szelągowska ,,Leniwa cebulka ” – YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=2JascyGn1z8

3. „ Sadzimy cebulę”

 Przygotowanie różnych rodzajów cebuli ( żółte, czerwone, białe, duże, małe), można wykorzystać również cebulki kwiatowe Dzieci: układają, dzielą cebulki wg kolorów, wielkości itp., przeliczają, porównują liczebność (więcej, mniej), określają po­dobieństwa i różnice.

Następnie w przygotowane pojemniki wsypują ziemię i kładą na niej cebu­lę- przysypują ziemią. Następnie podlewają posadzoną cebulkę i odstawiają w nasłonecznione miejsce.

 

4. Zabawy  rytmiczno – ruchowe przy piosence „Maszeruje wiosna

 

https://www.youtube.com/watch?v=eVX4Nk7D1Xc

 

- dziecko śpiewa piosenkę i ilustruje ruchem treści piosenki.

5. Oglądanie filmiku edukacyjnego „Wiosna pierwsze oznaki w przyrodzie”

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

6. Ćwiczenie oddechowe „Psotny wiosenny wiatr” – gazeta, mała miseczka

Dziecko ma za zadanie z gazety wykonać małe kuleczki. Wkłada je do miski. Kiedy miska jest już w połowie wypełniona kuleczkami. Dziecko dmucha tak mocno, aby wszystkie kulki wydmuchać na zewnątrz. Następnie zbiera kuleczki i ponownie umieszcza je w miseczkach.

7.„Wiosenny masażyk”- masażyk relaksacyjny z rodzicami

ZASWIECIŁO SŁONECZKO                                    okrężne posuwiste ruchy na środku pleców

ZIEMIĘ POWIETRZE OGRZEWA                            faliste ruchy rozwartymi dłońmi

BUDZĄ SIĘ KWIATY, INNE ROŚLINY,                     opuszkami palców rysujemy kwiaty

PIĘKNIE KWITNĄ DRZEWA.                                     Całą powierzchnią dłoni rysujemy pień z góry do dołu

CIESZĄ SIĘ ZWIERZĘTA:                                          delikatnie uderzamy pięściami,

NIEDZWIADKI, LISY, ZAJĄCE,                                  naciskajmy całymi dłońmi, naśladując    kroki  misia,                     

                                                                                     opuszkami palców wskazujących – bieg lisa,  

                                                                                     opuszkami wszystkich palców  - skoki zająca,

WSZYSTKO SIĘ ZIELENI                                             delikatnie, ruchem pulsacyjnym uciskamy ramiona,

W LESIE I NA ŁĄCE                                                     ruchy okrężne całymi dłońmi,

A MY IDZIEMY NA SPACER                                       palcami wskazującymi rysujemy ścieżkę,

WESOŁO BIEGAMY, SKACZEMY,                              klepiemy dłońmi ramiona,

A KIEDY WRÓCIMY DO DOMU ,                                stukamy opuszkami palców na przemian: lewą, prawą ręką,

MALOWAĆ WIOSNĘ BĘDZIEMY.                           przesuwamy rozwarte dłonie w różnych kierunkach.

 

8. Wykonanie pracy plastycznej „Przebiśniegi”- 4 pomysły na wykonanie pracy

https://kreatywnachwila.pl/4-pomysly-na-przebisniegi-praca-plastyczna/

 

9. Karty pracy cz.2 str. 22 - 24