ZAJĘCIA ZDALNE 12-16 KWIECIEŃ

Temat tygodnia: CUDA I DZIWY

(12.04 – 16.04.2021r.)

 

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

-       rozwijanie mowy;

-       zachęcanie do zabaw ruchowych;

-       zapoznanie z literą f: małą i wielką, drukowaną i pisaną;

-       wyrabianie postawy proekologicznej;

-       rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej;

-       rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie dziesięciu;

 

  1. Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie wiersza W. Chotomskiej
    pt. Kwiecień.

Chodzi Kwiecień po świecie w fiołkowym berecie,

z czarodziejską pałeczką w kieszeni.

Za pomocą pałeczki w ciągu małej chwileczki wszystkie rzeczy potrafi odmienić.

Koniom – skrzydła doczepia, krowę zmieni w fortepian,

tort upiecze ze śniegu, strusia wyśle na biegun,

 dom na dachu postawi, klucz zmajstruje żurawi,

księżyc w czapkę ubierze, gwiazdy zmieni w talerze,

z klombu zerwie dwa słonie, by pachniały w wazonie,

z papug zrobi tygrysy, które jedzą irysy,

sto kogucich grzebieni w wielkie góry zamieni – ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.

-       Rozmowa na temat treści wiersza. Zwracanie uwagi na nazwę miesiąca, o którym jest mowa w wierszu. Przypomnienie nazwy miesiąca, który występował przed kwietniem,
i tego, który nastąpi po nim.

-       Wypowiedzi dzieci na temat nieprawdopodobnych rzeczy, które wyczarował kwiecień
w wierszu czarodziejską pałeczką. Wyjaśnianie, dlaczego nie mogą mieć one miejsca. Zwracanie uwagi na humor zawarty w utworze.

  1. Zabawy i ćwiczenia z literą f.

-       Mieszanie kolorów. Należy przygotować słoiki z roztworami barw podstawowych (żółtej, czerwonej i niebieskiej) oraz puste słoiki.  Dziecko przypomina jakie kolory powstaną przez zmieszanie farb: żółtej i niebieskiej (zielony), niebieskiej i czerwonej (fioletowy), czerwonej i żółtej (pomarańczowy). Po każdej odpowiedzi dziecko miesza farby w tych kolorach.

-       Dzielenie słowa farby na sylaby z wyklaskiwaniem. Wskazanie liczby sylab w słowie.

-       Dzielenie słowa farby na głoski. − Co słyszysz na początku słowa farby? Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską f (fajka, flaga, foka...), mających ją
w środku (agrafka, delfin, perfumy...) oraz na końcu (elf, kilof, traf...). Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską f (Franek, Filip, Felicja, Florentyna...).

-       Pokaz litery f: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

  1. Słuchanie piosenki Ufoludki. Dowolny taniec przy piosence.

Fasolki - Ufoludki, Piosenka dla dzieci - YouTube

  1. Słuchanie opowiadania Schima Schimmela Dzieci Ziemi – pamiętajcie (w tłumaczeniu Eleonory Karpuk).

Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat.
Z daleka wygląda on jak prześliczna, niebiesko-biała, zamglona marmurowa kula. Ale im bardziej się zbliżamy, tym więcej widzimy kolorów – czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni. Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką. My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie. Miliardy ludzi.
Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie, i Matka Ziemia – to jedna wielka rodzina. I bawią się tu delfiny.
I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie. W najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pamiętają. One pamiętają Matkę Ziemię z czasów, zanim pojawili się na niej ludzie. Pamiętają czas, gdy lasy były gęste, bujne i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznie czyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne. Zwierzęta pamiętają też chwile, kiedy ujrzały pierwszych ludzi. Na początku zaledwie kilku. Ale potem coraz więcej i więcej, aż ludzie rozeszli się po całej Matce Ziemi. Mimo to nadal zwierząt było więcej niż ludzi. I ludzie dzielili się Matką Ziemią
ze zwierzętami. Jeszcze pamiętali, że zwierzęta są ich siostrami i braćmi. Jeszcze pamiętali, że stanowią cząstkę jednej wielkiej rodziny. I zwierzęta, i ludzie – to oczy i uszy, i serce Matki Ziemi. Więc kiedy bawiły się delfiny, bawiła się Matka Ziemia. Kiedy śpiewały ptaki, Matka Ziemia śpiewała. Kiedy tańczyły gazele, Matka Ziemia tańczyła. A kiedy ludzie kochali, kochała i Matka Ziemia. Mijały lata, rodzili się ludzie. Coraz więcej i więcej,
i więcej. Aż wreszcie ludzi było więcej niż zwierząt. I ludzie zapomnieli. Zapomnieli dzielić się ze zwierzętami ziemią i wodą, i niebem Matki Ziemi. Zapomnieli, że zwierzęta to ich siostry i bracia. Zapomnieli, że wszyscy są cząstką jednej wielkiej rodziny Matki Ziemi. Ludzie zapomnieli. Ale zwierzęta pamiętały. Wiedziały, że kiedyś będą musiały ludziom
o tym przypomnieć. I teraz każdego dnia nasze siostry i bracia przypominają. Bo kiedy bawią się delfiny, ludzie pamiętają. Kiedy śpiewają ptaki, także pamiętają. Kiedy tańczą gazele, także pamiętają. A kiedy ludzie będą pamiętać, będą też kochać

-       Rozmowa na temat opowiadania. Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu Ziemi, jej mieszkańców, ich postępowania.

  1. Rakiety kosmiczne – wykonywanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem plastikowych butelek po napojach. 

Wykonywanie z pomocą rodziców, wymyślonych przez dzieci rakiet z wykorzystaniem plastikowych butelek po napojach (różnej wielkości), folii samoprzylepnej i papieru kolorowego.

  1. Ćwiczenia matematyczne Kosmonauci.

-       Interpretacja ruchowa rymowanki zgodnie z tekstem.

Kosmonauta idzie dróżką,

przytupuje jedną nóżką,

klaszcze w ręce raz i dwa,

podskakuje: hopsa, sa.

Już w rakiecie prosto siada,

kiwa głową na sąsiada,

ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa,

i rakieta się unosi,

bo ją o to ładnie prosi.

-       Ćwiczenia matematyczne.

Przeliczanie w zakresie 10 z wykorzystaniem dowolne elementów dostępnych w domu (patyczków, kubeczków, wykałaczek itp.).

Zabawa Pierwszy, drugi – prawidłowe posługiwanie się liczebnikami porządkowymi
w zakresie dziesięciu. Dziecko przelicza do 10 – liczebniki główne i porządkowe.

  1. Gimnastyka przy muzyce Na Ziemi zostaje.

 Zabawa - Na ziemi zostaje - YouTube

 

  1. Film edukacyjny Układ słoneczny. Planety dla dzieci. Merkury, Wenus, Ziemia, Mars.

Układ Słoneczny | Planety dla dzieci | Film edukacyjny | Merkury, Wenus, Ziemia, Mars - YouTube

 

Proponowane karty pracy str. 70 – 76.

Zachęcamy do przesyłania zdjęć dzieci podczas pracy.

 

Wychowawcy grupy: Ewa Stępniewicz, Joanna Łoziak